Wednesday 15 May 2019

Review: Hiruscar Anti-Acne

Review: Pencuci Muka Brand Hiruscar Anti-Acne


Pencuci muka adalah antara barang wajib bagi seseorang perempuan. Kalau dah habis, memang kena cepat-cepat beli. Masa tengah mencari-cari pencuci muka, terjumpa brand Hiruscar Anti Acne Set. Saya pun tergerak hati untuk beli brand Hiruscar ni. Set Hiruscar terdiri daripada tiga barang anti-acne cleanser, anti-acne spot gel, dan anti-acne serum. Saya beli dua barang sahaja iaitu cleanser dan spot gel.
 Set Hiruscar Anti-Acne
(Source: Hiruscar Official Website)

Brief overview, Hiruscar Anti-Acne merupakan produk keluaran syarikat Medinova dari Switzerland dan dikilangkan di Thailand. Syarikat Medinova sudah berada dalam industri farmaseutikal dari tahun 1945. Medinova adalah member dalam DKSH Group, iaitu Swiss Market Expansion Services Group.

                                   (Source: Hiruscar Official Website)

Menurut sumber dari official website Hiruscar, produk anti-acne ini memang dicipta untuk mengatasi masalah jerawat, blackhead/whitehead, jerawat nasi, dan masalah kulit lain yang kerap kali terjadi jika memiliki kulit berminyak. Ia membantu mengawal pengeluaran sebum, mengurangkan bakteria, membuang sel kulit mati, dan mengekalkan kelembapan kulit.
Kulit saya memang berminyak dan saya juga adalah masalah jerawat. Saya memang tengah mencari produk untuk anti-acne, bila terjumpa produk Hiruscar ni terus nak cuba... hahahha. Nak fokus kepada cuci muka dan clearkan muka dari jerawat.


Pencuci muka Hiruscar yang saya beli 

Pencuci muka Hiruscar dalam bentuk "pump bottle". Yang bagusnya jika jenis botol macam ni, mudah untuk digunakan dan hygiene terjaga. Yang tak bestnya, jika kita tertekan kuat nanti terkeluar banyak. Susah sikit nak kawal jumlah yang hendak dipakai. Tekstur pencuci ini adalah dalam bentuk clear gel dan kurang berbau. Itu antara ciri yang saya suka tentang Hiruscar ini. Ciri yang lain pula, Hiruscar ini kurang berbuih. Sesetengah orang suka pencuci muka yang banyak buih. Saya tak berapa suka yang banyak buih sebab kebiasaannya yang banyak buih ni banyak bahan kimia.


Bahan-bahan yang terkandung dalam Hiruscar

Saya pakai pencuci muka ni lebih kurang tiga bulan, dari awal bulan Februari sampai hujung bulan April. Selama tiga bulan pakai, dapat rasa sikit perubahan kat muka. Jerawat memang kurang naik especially time "bendera merah". Kalau ada naik pun takat sebiji je, dan kita cepat-cepat letak anti-acne spot gel tuh. Nak kata muka jadi tak berminyak, tak juga. Masih berkilat juga 😆😆 (kena pakai bedak nak cover minyak). Cuma minyak tu memang nampak la berkurang. 

Direction of Use

Harga pencuci muka Hiruscar ni dalam range RM20-RM27. Boleh beli di Watson, Guardian, Lazada, Shopee, dan kedai-kedai farmasi yang lain. Kalau rajin usha semua tempat ni, boleh dapat diskaun sampai RM18 sahaja sebotol. 

Secara keseluruhan, saya suka pencuci muka brand Hiruscar ini. Sesuai untuk kulit muka saya. Minyak kat muka nampak sedikit pengurangan dan muka rasa bersih. Masa mula-mula pakai, rasa macam biasa ja. Tapi bila dah tiga bulan pakai, nampak perubahan muka dari segi kurang jerawat dan kelembapan muka terkawal. 
Oh ya, bukan jerawat je, black head kat hidung pun berkurang. Diawal penggunaan, tak perasan sangat. Bila dah lama pakai, beru perasan black head pun kurang. Nak picit keluar black head pun sangat mudah.

Korang kalau nak rawat jerawat dan black head boleh cuba produk ni. Ada sesetengah review yang saya baca kata mereka tidak gemar pakai pencuci ini sebab rasa macam tak cuci muka. Bagi saya, setelah tiga bulan pakai, saya rasa produk ni memang bagus. Masa cuci memang rasa biasa je, tapi lama-lama akan nampak perubahan kurang jerawat dan minyak di muka.


Notakaki: Ini bukan paid review ya. Saja suka nak buat review kat produk yang kita pernah pakai. Semoga perkongsian ini bermanfaat kepada anda.

4 comments:

  1. Sy tengah cari product utk kurangkan jerawat.
    Awak masih pakai tak product ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak.. jerawat saya dah kurang. Sekarang saya pakai Simple Triple Action Face Wash.
      Saya masih pakai Hiruscar Acne Gel tu je untuk jerawat yang sesekali timbul.

      Delete
  2. nak tnya muka sy dia tkde jerawat sgt,tapi parut jerawat sgt byk,klaw pakai pncuci ni okey tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok je pakai. Cuma dia tak mengurangkan sangat parut jerawat sebab dia lebih fokus pada mencuci.

      Delete